Ubytovacie zariadenia zažili najlepšiu letnú sezónu od roku 2009, na jesennej HORECA konferencii v Žiline členovia Asociácie hotelov a reštaurácií SR (AHRS) diskutovali aj o budúcnosti príspevku na rekreáciu. Podľa aktuálneho prieskumu je hlavným problémom administratívna náročnosť, pri elektronických rekreačných poukazoch zase provízie.

Hoci cestovný ruch čaká ešte zimná sezónna, už dnes je zrejmé, že pôjde o jeden z najlepších rokov pre tento sektor. V júli a auguste dosiahli ubytovacie zariadenia medziročne o viac ako 20 % vyššie tržby. „ Faktorov, ktoré tento rok potiahli dobré čísla je viacero. V neposlednom rade však svoju úlohu zohral aj príspevok na rekreáciu,“ dodáva Marek Harbuľák, generálny manažér AHRS. Potvrdili to výsledky prieskumu, realizovaného v októbri AHRS v spolupráci s Asociáciou moderných benefitov (AMOBE), ktorého výsledky boli prezentované v utorok 22. októbra na jesennej HORECA konferencii v Žiline.

Až 60 % respondentov z radov ubytovacích zariadení a oblastných organizácií cestovného ruchu, buď úplne, alebo skôr súhlasilo s tým, že sa príspevok prejavil na lepšej vyťaženosti ubytovacích lôžok. Takmer polovica (49%) v prieskume uviedla, že dokonca išlo o nových klientov ich ubytovacieho zariadenia. „Výzvou pre ubytovacie zariadenia do budúcnosti je, ako pritiahnuť hostí s rekreačným poukazom aj mimo hlavných sezón. To je samozrejme otázka nastavenia pobytových balíčkov a v neposlednom rade ich marketingu na zamestnancov s príspevkom,“ vidí priestor na lepšie využitie príspevku na rekreáciu M. Harbuľák. Podľa prieskumu totiž ponúka špeciálne pobytové balíčky, šité na mieru hosťom s príspevkom na rekreáciu, iba 24 % respondentov.

Hotelieri v rámci HORECA konferencie hovorili o tom, ako z pohľadu cestovného ruchu, aj ich hostí, lepšie využiť príspevok na rekreáciu. Respondenti v prieskume potvrdili, že jedným z hlavných problémov je stále administratívna náročnosť vyúčtovania pobytu hradeného cez príspevok na rekreáciu. „Až 72 % respondentov sa často stretáva s požiadavkou hosťa na úpravu, alebo dokonca dodatočnú opravu vystaveného účtu za pobyt tak, aby bol v súlade s požiadavkami jeho zamestnávateľa. To je pre hotel, alebo penzión, samozrejme časový a v neposlednom rade finančný náklad,“ pripúšťa M. Harbuľák.

Nižšiu administratívnu náročnosť z pohľadu respondentov prieskumu ponúka elektronická forma príspevku – elektronické rekreačné poukazy. Pri elektronickej forme totiž emitent elektronického rekreačného poukazu vopred nastavuje formu účtovných dokladov pri podpísaní zmluvy s ubytovacím zariadením. „Samozrejme pritom vychádza z požiadaviek zákona a sú vopred
akceptované zamestnávateľmi, ktorí pre svojich zamestnancov objednajú elektronické rekreačné poukazy. V prípade zamestnávateľov je najčastejším dôvodom preferencie elektronického
poukazu práve nižšia administratívna náročnosť a flexibilita aj využitia príspevku na karte ich zamestnancami,“ vysvetľuje Štefan Petrík, prezident AMOBE.

Na druhej strane ubytovatelia opakovane v prieskume spomenuli otázku výšky provízie za elektronické rekreačné poukazy. „Pravidelne o tejto téme s AHRS diskutujeme od spustenia systému začiatkom roka. Vo všeobecnosti za členov AMOBE však platí, že výška provízie je výrazne nižšia ako napríklad provízia, ktorú platia rezervačným systémom. Podobne ako tieto, aj emitenti
promujú zariadenia u zamestnancov s elektronickými poukazmi,“ vysvetľuje Š. Petrík. Samozrejme, ako dodáva Š. Petrík, v prípade elektronických rekreačných poukazov je na rozhodnutí ubytovacieho zariadenia, či elektronické poukazy bude prijímať.